General data protection regulation utbildning

Medan mycket har skrivits om GDPR, för många marknadsförare, är datalagringsreglering fortfarande allmänt sett en områdesstyrd och ägd av IT-avdelningen. Eftersom marknadsförändringarnas roll ändras och äganderätten till kunddata ändras händer, vänder många företag nu till sina marknadsföringsdirektörer och marknadsorganisationer för att utarbeta vad deras GDPR-datastrategi ska vara. Tyvärr har många marknadsförare fortfarande ingen plan, med många som är helt omedveten om General Data protection regulation och hur det kan påverka sina kunddatabaser.

Med tanke på detta är det fyra saker som alla marknadsförare behöver veta om GDPR nu, medan det fortfarande är tillräckligt tidigt för att ändra sina befintliga kunddatapraxis: data skydd.

generaldataprotectionregulation

Vad betyder Gdpr egentligen?

EU: s allmänna databeskrivningsförordning är en reform av Europeiska kommissionens 1995 dataskyddsdirektiv och kommer att träda i kraft i april 2018. Det är i grund och botten ett grundläggande skifte mot att ta hand om konsumenternas oro över företagens önskemål.

GDPR kommer att påverka alla affärer som handlar eller handlar med europeiska kunder och kräver att alla affärer som vill marknadsföra konsumenter måste ha den personens ”entydiga” samtycke.

För känsliga personuppgifter går förordningen så långt som att insistera på ”explicit consent” över varje marknadsföringskanal. Som ett resultat kommer det inte längre vara acceptabelt att skicka marknadsföringsemail eller kampanjer till en kund om du inte har ett revisionsspår som bevisar sitt samtycke att ta emot det. Hotell som samlar in e-postadresser från användningen av Wi-Fi kan till exempel inte skicka kundreklam, eftersom de inte har gett ”explicit” samtycke till att använda deras data på det sättet (om inte självklart, Den aktuella rutan finns och markeras som en del av inloggningsförfarandet).

Genom att använda en ”Databasåtkomstbegäran” kommer konsumenterna nu också att kunna begära all information som marknadsförare har om dem, inklusive hur de använder den data i sina kampanjer. Denna information får inte bara göras tillgänglig snabbare, men måste också tillhandahållas helt utan kostnad. Kortfattat kommer GDPR att tvinga marknadsförare att rättfärdiga varje bit av data som de har samlat in, vilket kräver tydligare samtycke vid insamlingsstället och möjligheten att identifiera ursprunget för varje bit av information inom sina kunddatorplattformar. Det kommer också att innebära en drastisk omstrukturering av marknadsföringsdatabaser för att säkerställa att kunddata kan hämtas efter behov, när så önskas.

Kommer nordiska företag utanför EU att vara befriade från GDPR?

Nej. Företag som erbjuder tjänster till EU-baserade medborgare eller samlar in uppgifter om kunder inom EU kommer fortfarande att behöva uppfylla GDPR-reglerna. Detsamma gäller för Schweiz, till exempel, och andra nationer som handlar inom Europa men ligger utanför EU.

Som ett resultat måste marknadsförare i hela Norden omorganisera sina databaser och ompröva sina datainsamlingsmetoder.

Men är Gdpr verkligen så dåligt?

I slutet av dagen har marknadsförare klagat ägande av kunddata bort från IT-avdelningen i åratal. GDPR ger det perfekta tillfället för marknadsförare att börja äga detta utrymme genom att integrera sina egna marknadsföringsbaserade kunddatabasplattformar istället för att förlita sig på de utdaterade databaserna för Microsoft Access i IT-avdelningen. Ja, GDPR kommer att förändra det sätt som marknadsförare når ut till sina kunder, men en större grad av tillstånd kan bara betyda mer mottagliga (om mindre) målgrupper och i slutändan mer riktade resultat. De mest kunniga marknadsförare kommer att omfamna denna förändring och ta initiativet snarare än att vänta på att släpas ut när regeringens förordning är verkställd.

Hur kan vi som marknadsförare förbereda oss för Gdpr?

Marknadsförare måste börja förstå reglerna, förändringarna och konsekvenserna nu. Om de inte vidtar åtgärder kommer de att hamna antingen riskera böter eller behöva torka stora procentandelar av sina databaser där samtycke inte kan bevisas.

Så var ska de börja med Gdpr?

Som ett första steg måste marknadsförare granska sina befintliga samtycksdeklarationer, med tanke på hur de för närvarande lagras och bearbetas inom sina kunddatorplattformar. Denna process bör innehålla en fullständig granskning av den information som lämnats för att säkerställa att den uppfyller minimikraven för GDPR.
För det andra måste marknadsförare granska sina CRM-lösningar och sina kunddatorplattformar för att säkerställa att båda är korrekt certifierade och överensstämmer med GDPR: s standarder. Detta bör också innehålla en fullständig granskning av avtal med tredje parts dataprocessorer, leverantörer och relaterade datakällor. Även om kunddata samlas in felaktigt av en tredje part, kan en intern marknadsavdelning fortfarande hållas ansvarig för missbruk.

Slutligen måste marknadsförare ompröva sin inställning till datainsamling och se till att de ger kunderna möjlighet att välja och välja bort alla möjliga steg. Detta inkluderar att tillhandahålla fullständig information om hur dessa data sannolikt kommer att användas i framtiden vid fångstpunkten.

Vad händer nu med Gdpr?

GDPR kommer att tvinga marknadsförare att flytta sig från praxis av bestående bombardemang genom att ändra hur de samlar in, använder och delar kunddata. Över hela linjen måste marknadsavdelningar också behålla renare och mer exakta databaser och ge större insyn i hur deras kunders dataset hanteras. Marknadsförare måste också se över de samtyckealternativ de tillhandahåller regelbundet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *